Kom i form til toppturen!

Norge har utrolig mye flott natur som burde oppleves av alle og enhver. Den beste måten å oppleve den ville norske naturen på er å gjennomføre de ulike toppturene vi har i landet. Det finnes toppturer av ulike vanskelighetsgrader og jo høyere opp du vil desto bedre form må du være i. Det finnes mange toppturer som passer godt for nybegynnere som er i helt ordinær fysisk form, men kanskje du ønsker å prøve deg på en topptur som er litt mer krevende eller du føler at du er nødt til å bygge opp kondisjonen litt før du legger ut på den første toppturen.

I denne artikkelen har vi samlet et par tips til hvordan du kan trene deg opp slik at du er klar til topptur-sesongen starter. Fjellet er åpent for alle og man trenger ikke å være i superform for å komme seg til topps. Det viktigste er at man ikke overvurderer sin egen form og at går i et tempo hvor belastningen er akseptabel. Dersom du har en sykdom eller en annen medisinsk tilstand, som for eksempel Astma er det viktig at du tar hensyn til dette når du bestemmer deg for hvordan du skal trene til toppturen.

Tren i terrenget

En topptur byr vanligvis på et variert og kupert terreng med ulike underlag. Tren derfor ute i naturen og ikke inne på treningsstudio når du skal forberede deg til en topptur. Finn en sti i nærområdet og benytt deg av denne til å bli vant til å takle variert terreng. Når du først er ute i skogen kan du trene deg opp både ved hjelp av intervalltrening og langkjøring. Intervalltreningen vil være nyttig når du skal takle bratte stigninger på toppturen mens langkjøringen hjelper deg å holde et godt tempo gjennom hele turen.

Vi anbefaler også at du tar noen treningsøkter hvor du tar med deg sekken og fyller den med de viktigste tingene du skal ha med deg på toppturen. Da blir du vant til den ekstra vekten på ryggen og lærer deg å balansere denne.

Ikke glem styrketreningen

Det er klart at det er viktig å ha god kondisjon når du skal legge ut på en topptur, men mange glemmer dessverre styrketreningen når de forbereder seg til en topptur. Siden man på en topptur må takle mye ulendt terreng er det viktig å ha god kroppskontroll og balanse. Ved hjelp av styrketrening kan man bygge opp dette. Det å ha god beinstyrke er også viktig for å klare de bratte stigningene på vei opp og bakkene på tur ned. Man behøver ikke å gå på treningsstudio for å bygge den nødvendige styrken for å bli en god toppturturist. Man kan bygge mye styrke ved hjelp av kropsvektstrening, uten at man behøver noe spesielt utstyr.

Vi ønsker deg lykke til på dine første toppturer! Husk å ta det i ditt eget tempo og ikke la andre stresse deg. Det viktigste er at opplevelsen er positiv og at du kan få gleden av å se den ville norske naturen på nært hold.

Leave a Reply